Sonic Voyager – партито, което пътува

За раждането на предизвикателството от духа на музиката или за общото между Сократ и Билбо Бегинс.
Моля, читателите да ни простят горното изречение, в което намесваме Аристотел, Ницше, още един от най-големите философи на античния свят и един от най- известните герои на фентъзи литературата. Ще видите, че връзката между тях е нещото, което най-добре ще опише раждането, концепцията и целите на партитата Sonic Voyager организирани от Метрополис. И докато Аристотел и Ницше просто ни „заеха“ приблизително заглавието, както и някои идеи в подкрепа на тезата ни, то измислената история на Билбо и истинската на Сократ са ни нужни, за да обясним защо електронната сцена в България има нужда от пътешественици по звуците. Този текст е в две версии – радио и дълга, за да задоволим и най-претенциозния вкус за четене. И разбира се, както напоследък правим ще поставим бонус за любознателните някъде в него.

Радио версия – 131 думи, 808 знака
Когато преди 10 години започнахме тези партита, публиката тук се беше срещнала с повечето от най-популярните имена от сцената. Затова решихме, че като промоутъри, ползващи се с най-голямо доверие, трябва да поканим и артисти, които ще оформят и ще разширят границите на електронния звук в идващите години. Артисти, които ще привлекат хора, които не се задоволяват да танцуват на утвърдени хитове. Хора, които жадуват за нова, интересна и различна от мейнстрийма техно музика. Щастливи сме, че Sonic Voyager и до днес е партито с атмосфера като никъде другаде. И ако някой си беше дал труда да измери настроението на хората там, със сигурност щеше да ни постави в петицата на най-щастливи нации в света. Минимум. На 28 ноември ще имаме възможността отново да изпитаме такова щастие. Отново с Ben Klock.

Дълга версия – 563 думи, 2874 знака

В началото бе словото и музиката.. Шегуваме се, разбира се, но в шегата с Библията има частица истина. Защото въпреки противоречивото отношение към религията особено в 21 век, в нея има достатъчно дълбоки постулати за човешките черти, които важат и до днес. Една от тези черти е страхът от промяната и новото знание, заради усещането, че те ще доведат до страдание. Митът за изгонването на Адам и Ева от рая въплъщава този страх. И макар и доста спекулативно, но дори велики умове са били подвластни на този страх от промяна. Всички знаем историята на великия философ Сократ, който след обвинението в развращаване на младежта е осъден на смърт. Предлагат му да избяга от Атина, но той отказва и изпива отровата от бучиниш. В литературата този страх от промяна е развит много добре от Толкин – автор на великата сага за „средната земя“ „Властелинът на пръстените“ и по-точно в първата книга – „Дотам и обратно“. В нея Билбо Бегинс има огромен проблем със заминаването си, а след успешното му завръщане местното общество така и не го приема обратно. Изобщо, новаторите в която и да е сфера на живота са се смятали за авантюристи. Но всъщност именно тези „авантюристи“ движат света напред. Благодарение на техния плам и желанието им за промяна сме стигнали дотук. В историята на музиката сме свидетели на същото това неверие и първоначално отричане на новото. Ето само няколко примера:

Чайковски – концертът му за цигулка и оркестър е наречен от влиятелния критик Едуард Ханслик „дълъг, претенциозен и докарващ болка в ушите“. Днес този концерт е най-популярният концерт за цигулка и оркестър в света.
Дебюси – преподавателите в Парижката Консерватория определят музиката му като „неслушаема и неизпълнима“.
Рахманинов, Малер и Шонберг са определяни като бездушни, скучни и неразбираеми, А по време на премиерата на балета „Пролетно Тайнство“ на Стравински през 1913 година в театър Шанз Елизе Париж, публиката буквално изпочупва залата, защото е обидена от „примитивната и шумна музика, както и от бруталните ритми“.

Тук прескачаме 100 години и хиляда километра и от Париж се връщаме в София и в една друга култура – електронната. И се оказва, че тя също е подвластна на първичния страх от промяната и новото. DJs, промоутъри и публика сакаш са застинали в една комфортна зона на еднообразна и вече помухлясала музика. Но ние от Метрополис не можехме а и нямахме право да се примирим с това положение. Когато преди 30 години започнахме това пътешествие, целта ни беше да намерим приятели, с които да споделим неутолимата си жажда за нови, различни и завладяващи звуци. Защото и днес, повече от 2300 години от Аристотелевото „Човек е обществено животно“ ние сме си същите и пак искаме да се събираме в общности. Така се случи, че бяхме първи в България и спечелихме доверието на хората, които обичат електронна музика. А когато ти вярват, твое задължение е да вървиш напред и да водиш. Да цениш съмишлениците си и да им предлагаш код за отстъпка BNWRKS когато си купуват билети. Така се роди Sonic Voyager – парти, което е до границата на виреене, което кани артистите от бъдещето, артистите, които наистина променят музикалния свят. Артисти като KINK, Kobosil, Rødhad, Etapp Kyle, Ben Sims, Setaoc Mass, Milton Bradley, Adriana Lopez, Fadi Mohem и разбира се, Ben Klock. Ben Klock, който на 28 ноември отново ще ни поведе на пътешествие. А че това е партито с най-неповторимата атмосфера и най-усмихнатата публика отдавна не е тайна за никого.

Въпросът е, искаш ли да бъдеш част от него? Намери ли кода за отстъпка? Или в духа на този текст: кой искаш да си – Билбо Бегинс или Сократ?

Facebook страница на Sonic Voyager

Билети от Epaygo

Събития

Metropolis Pres. Sonic Voyager 2025

Артисти
Ben Klock, DJ Steven, Miss Lidiya, SHADE., Ziggy
Дата и място
28.11.2025, петък
Zoki's Warehouse

Онлайн радио

On Air

D-Mix Podcast by Oscar L

Next Show

It's The DJ Mix

Академия

VER:TEX

Metropolis DJ Academy

Silent Citizen

Metropolis DJ Academy

Hexzen

Metropolis DJ Academy